Grupy wiekowe
Propozycje zabaw- 12-16.04.2021r.

Drodzy Rodzice i Drogie Dzieci

Przedstawiamy Wam propozycje zabaw do wykorzystania z dziećmi w domu. Jednocześnie przypominamy, że 13-go kwietnia, we wtorek przypada comiesięczne świętowanie Dnia Dobrego Słowa.

Szanowni Rodzice

     Kwietniowy Dzień Dobrego Słowa będziecie świętować ze swoimi pociechami, pozostającymi z Wami w domach. Dlatego w tym właśnie dniu mamy propozycję byście wspólnie z nimi wykonali sylwety motyli w żółtym kolorze i na nich wypisali dobre słowa oraz wymienili je ze wszystkimi domownikami. Proponujemy byście głośno odczytali słowa, które napisaliście. Motyle można umieścić na wspólnie wykonanym plakacie przedstawiającym zieloną trawę z kwiatami. Akcja ta ma na celu przekazywanie sobie wzajemnej dobroci, życzliwości i wzajemnego szacunku, których tak bardzo potrzebujemy. Łączymy się z Wami w tym ważnym dniu.

                                                     Niech dobro towarzyszy Wam każdego dnia.

                                                                                                                                                                   

Temat zabaw w tym tygodniu to:  ,,Na wsi”

     Na pierwszym miejscu dobrze jest przedstawić maluchom, jak może wyglądać życie na wsi i kogo można tam spotkać. Takie króciutkie wyjaśnienie ma na celu rozbudzić wyobraźnię dzieci. Dobrze jest przeczytać opowiadanie lub powiedzieć jakiś wierszyk. My proponujemy Wam rozmowę o mądrości na podstawie opowiadania M. Mazan pt,,Krysia Kuna i kogut dla Kiciusia”.

 

            Tego dnia przedszkolaki czekała niespodzianka. Przed przedszkolem stał zaparkowany autobus. Kiciuś, który codziennie przychodził do przedszkola z zamkniętymi oczami, natychmiast się obudził. Jedziemy zobaczyć krowy? - spytał.  - I nie tylko – powiedziała tajemniczo pani. Chyba mówiła coś jeszcze, ale Kiciuś nie słuchał, tylko od razu wskoczył do autobusu. Nawet nie pożegnał się z tatą! Muszę jeszcze raz obejrzeć tę wyrzutnię mleka wyjaśnił Krysi Kunie, która usiadła obok niego. Natychmiast jak dorosnę kupię sobie krowę! - O, to jeszcze trochę poczekasz, Kiciusiu! - odezwała się pani, która go usłyszała. Niezbyt długo, zaraz jak pójdę do pierwszej klasy! - odparł Kiciuś – Chyba już bardziej dorosłym być nie można! Wkrótce autobus się zatrzymał. Kiciuś wysiadł i rozejrzał się podejrzliwie. – Wracamy do środka! – krzyknął do przedszkolaków.  To nie to miejsce, w którym były krowy! Kiciuś, krowy są także tutaj – zapewniła pani. Kiciuś zrobił wielkie oczy. – Serio? Krowy są w więcej niż w jednym miejscu? – spytał i usiadł z wrażenia, ale zaraz musiał wstać, bo pani ruszyła z nimi piaszczystą drogą, po której obu stronach były pola: z jednej strony na polu rosło zboże, a z drugiej – jakieś zielone listeczki. To pole kapusty– wyjaśniła pani. Trusia spojrzała na nią nieufnie. Przecież kapusta jest wielka, większa od mojej głowy!  - Bo to jeszcze młoda kapusta – odparła pani. Można powiedzieć, że na tym polu jest takie kapuściane przedszkole.                                                                                                            Okazało się, że na wsi jest inaczej niż w mieście: powietrze pachnie, jest mniej hałasu, a więcej śpiewu ptaków i nigdzie nie było widać wieżowców, tylko jeden mały domek ogrodzony płotem. A przy furtce w płocie stała miła pani, która zaprosiła przedszkolaki do zwiedzania prawdziwego wiejskiego gospodarstwa. – Ale ten ptak głośno krzyczy – odezwała się Krysia Kuna. – Bo to  kogut i nie krzyczy tylko pieje – wyjaśniła pani z gospodarstwa. – To taki żywy budzik, który odzywa się już o świcie!  – A gdzie są krowy? – chciał wiedzieć Kiciuś. – Interesujesz się krowami? – zdziwiła się pani. – Bardzo! – zawołał Kiciuś. – Zamierzam być krowim posiadaczem! Na razie chciałem mieć jedną krowę, bo więcej nie zmieści się na balkonie. Ale tata się nie zgodził, chociaż obiecałem, że będę ją codziennie wyprowadzał na spacer.                                                                                                                                  To była bardzo ciekawa wycieczka i kiedy przyszedł czas, żeby opuścić gospodarstwo, Krysia Kuna podeszła do pani, trzymając pod pachą koguta. – Chciałabym kupić – oznajmiła. – Żeby móc pomóc Kiciusiowi. On się nigdy nie może obudzić na czas, a z tym kogutem będzie mu o wiele łatwiej. No, i kogut też jest ze wsi, więc to prawie krowa, prawda?     

           

     Po przeczytaniu opowiadania Rodzic może prowadzić rozmowę w oparciu o tekst, zadawać pytania dotyczące treści, naprowadzając Dziecko na wyciągnięcie wniosków, że miasto i wieś różnią się od siebie (może poprosić o podanie różnic), te różnice są wartościowe( ważne, potrzebne). Każde z tych miejsc ma swoje typowe cechy, co sprawia, że niektórzy ludzie wolą mieszkać i pracować w mieście, inni na wsi. Rodzic może dopytać Dziecko, jakie mogą być powody takich wyborów i np. czy miejsce zamieszania wiąże się z tym, że ktoś charakteryzuje się pewnymi cechami (wiedza, mądrość, dobro itp.) 

   

 Nasze propozycje zabaw ruchowych:

     

,,Siała baba mak”- trzymacie się Państwo za ręce z dzieckiem i chodzicie dookoła (do zabawy może dołączyć również rodzeństwo), w rytm popularnej rymowanki ,,Siała baba mak”. Zatrzymujecie się i powtarzacie ruch siania (np. ręka sypie mak tylko z jednej strony na wysokości bioder, kolan, za plecy).                                                                                                                     

,,Gdzie jest kogut?”- zabawa poszukiwawcza typu ciepło – zimno.  Przed zabawą trzeba wyjaśnić dziecku zasady zabawy w ciepło – zimno. Dziecko siedzi na dywanie, zasłania sobie rączkami oczya Rodzic chowa w pokoju zabawkę koguta (lub inne zwierzątko, które macie w posiadaniu). Dziecko odkrywa oczy i szuka zabawki zgodnie ze wskazówkami Rodzica. Jeśli dziecko jest daleko od ukrytej zabawki – Rodzic wypowiada słowo: zimno, a jeśli dziecko jest blisko wypowiada słowo: ciepło.                                                                                                                                 

,,Koniki na łące”- Dziecko naśladuje ruchy galopującego konia. Na klaśnięcie Rodzica, Dziecko zatrzymuje się. Na następne klaśnięcie  dziecko ponownie galopuje. Zabawa może trwać tyle czasu ile  będzie potrzebowało tego dziecko. 

                                                                                                  

,,Kurka na grzędzie”- usprawnianie stóp. Dziecko chodzi bosymi stopami po linie rozłożonej na dywanie: bokiem, środkiem stopy, na palcach, prosto.

 

Turniej wiedzy o wsi: dzielenie się zdobytą wiedzą, odróżnianie prawdy od fałszu. Rodzic przedstawia zdania, a dziecko podejmuje próby odgadnięcia prawdy. 

- Kwiaty rosną tylko na wsi.

- Kura znosi jajka.

- Krowy pasą sie na łąkach.

- Krowy dają czekoladę.

- Kury mieszkają w budzie.

- Kogut ma kolorowy ogon z piór.

 

Możecie Państwo umilić ten czas również pracą plastyczną. Proponujemy temat: ,,Domki dla zwierząt”. Do takiej pracy potrzebne będą kolorowe gazety ze zdjęciami zwierząt, klej do papieru, biały karton i kredki, mogą również być nożyczki.                                                                             

Dziecko wydziera lub wycina  nożyczkami kolorowe zdjęcia zwierząt z gazet następnie nakleja je na kartonie i dorysowuje zwierzętom domki.   

 

 Zabawa matematyczna:                                                                                                                       

 ,,Przeliczanie zwierząt’’Rodzic gromadzi przed dzieckiem różne zwierzęta, które mieszkają na wsi. Mogą to być zwierzątka z kącika zabaw, czyli zabawki jak również ilustracje, na których one się znajdują. Układa je kolejno jeden za drugim i przelicza jednocześnie wskazując odpowiednio palcem na każde z nich, a następnie zachęca dziecko do przeliczania do 5, lub do ilu dziecko chce liczyć. Można również klasyfikować według koloru, rodzaju, wielkości. 

  

Zachęcamy również do osłuchania się z piosenką, którą znajdziecie Państwo pod linkiem:  https://www.youtube.com/watch?v=QvptilEBcK8       

 

Panie z grupy 3latków