Grupy wiekowe
Propozycje zabaw- 22-26.06.2020

„Nadchodzą wakacje”

Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci!

W tym tygodniu nasze działania poświęcone są nadchodzącym wakacjom.

Dlatego też życzymy Wam udanego wypoczynku, samych słonecznych dni, ciepłych jezior, zimnych lodów, mnóstwa wrażeń i dobrych wspomnień.

A nam wszystkim bezpiecznego powrotu, już we wrześniu, bez wirusa i obostrzeńUśmiechUśmiechMrugnięcie

 

Zacznijmy od zagadki:


Cieszy się dziecko, mama i tato ,
że w końcu zaczęło się gorące ... ( lato ).

 

Zachęcamy Państwa do przeczytania Dziecku wiersza  

B. Formy ,,Lato i dzieci”.

Cele:

- wdrażanie do uważnego słuchania utworu literackiego;

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanej treści wiersza;

- rozwijanie pamięci słuchowej oraz mowy i myślenia.

 

Lato do nas idzie,
zatrzyma się w lesie.
Jagody, poziomki
w dużym koszu niesie.
Słoneczka promienie
rozrzuca dokoła.
− Chodźcie się pobawić! −
głośno do nas woła.
Nad morze i w góry
chce pojechać z nami.
Wie, że miło spędzi
czas z przedszkolakami.

 

Proponujemy zadać następujące pytania na podstawie wiersza.
– Gdzie zatrzymało się lato?
- Gdzie lato nas zaprasza? ( do lasu, nad morze, w góry)
- Jak powinniśmy zachowywać i czego nie powinniśmy robić podczas pobytu w lesie, w górach, nad wodą?

 

Zabawy ruchowe:

Cele:

- rozwijanie sprawności ruchowej;

- zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka;

- rozwijanie aktywności w zabawie;

- wprowadzenie radosnego nastroju i dobrego samopoczucia

 

Do zabawy potrzebna nam będzie przytulanka, np. miś 

1. Misiowe powitania. Dziecko wita się z misiem w sposób podany przez Rodzica- podając rękę, pocierając się noskiem, brzuszkami, przytulamy się do misia.

2. Miś jest - misia nie ma. Zabawa orientacyjno- porządkowa. Na dywanie leży maskotka. Na hasło „miś jest" - Dziecko biega swobodnie po dywanie. Na hasło „misia nie ma" - robi siad klęczny i obejmuje rękami maskotkę 

3. Spacer z misiem. Zabawa orientacyjno- porządkowa. Spacerujemy z misiem po pokoju. Pokazujemy, co jest wysoko (lampy) - wspięcie na palcach, co jest nisko (dywan) - przysiad. Na hasło „lampy" - wspięcie na palcach, „dywan” – przysiad.

 4. Miś na wyrzutni. Ćwiczenia oddechowe. Leżenie tyłem, nogi zgięte, wsparte stopami o podłogę. Ręce z maskotką na brzuchu. Rytmiczne podnoszenie maskotki w górę i powolny powrót do pozycji wyjściowej. Ruchy rąk z maskotką łączymy z rytmicznym oddychaniem. Maskotka w górze - wdech nosem, maskotka w dole wydech ustami.

5. Miś na trampolinie. Zabawa z elementem skoku, rzutu, chwytu. Dowolne rzuty i chwyty maskotką - z obrotem, klaśnięciem, przysiadem, podskokiem. Uczymy misia skakać. Maskotka między stopami. Skoki obunóż w przód, w tył, w jedną, w drugą stronę 

6. Miś akrobata. Zabawa równoważna. Przechodzenie z misiem np.: po rozciągniętym na dywanie sznurku 

7. Jak misie - zabawa z elementami czworakowania. Maskotkę układamy na dywanie. Obchodzenie na czworakach swojego misia.

 8. Sen misiów. Improwizacje ruchowe. Siad klęczny - ręce obejmują kolana - misie śpią. Kiedy słychać muzykę - misie się budzą. W rytm muzyki podnoszą ręce, głowę, prostują się, przeciągają. Kiedy muzyka cichnie - misie zapadają w sen -przechodzą do pozycji wyjściowej. Podczas snu misie chrapią - wciąganie powietrza nosem, wypuszczanie ustami, z jednoczesnym naśladowaniem chrapania.

 9. Stary niedźwiedź mocno śpi. Dziecko z Rodzicem wiążą koło. Maskotka - pełni rolę niedźwiedzia. Zabawa toczy się wg znanych reguł 

10. Pożegnanie z misiem. Dziecko wymyśla swoje, własne sposoby pożegnania z maskotką, dziękuje misiowi za wspólną zabawę. Odłożenie maskotki na półkę.

 

„Czym będziemy podróżować w wakacje?"-naśladowanie odgłosówzabawa logopedyczna

 Usprawnianie narządów mowy.

Rodzic pokazuje zdjęcie, lub wymienia nazwę danego środka lokomocji i naśladuje dźwięki, jakie on wydaje, a Dziecko je naśladuje.

Pociąg – puff, puff, puff…

Samolot – sssyyyyyyyy…

Samochód – brum, brum, brum…

Rower (dzwonek) – dzyń, dzyń, dzyń…

Autobus – ter, ter, ter…

 

A teraz spróbujmy rozwinąć wyobraźnię Dziecka i pobawmy się w skojarzenia.

 „Moje skojarzenia”tworzenie bliższych i dalszych skojarzeń na podstawie  prezentowanych obrazków, wzbogacanie czynnego słownika.

Dzieci tworzą skojarzenia do prezentowanych kolejno przez Rodzica obrazków:

słońce – upał, żar, życie, ciepło, wiosna, lato, wakacje, gorąca kula, koło, radość, wypoczynek;

aparat – zdjęcia, wspomnienia, kartka, widok, obraz, okienko ze szkiełkiem, fotografia, wakacje;

plecak – wędrówka, torba, wakacje, marsz, napój, kanapka, walizka,

kapelusz – słońce, bal, plaża, wakacje;

samolot – podróż, lot, ptak, wakacje, wycieczka, przestworza, chmury, niebo, szybowanie, lądowanie, skrzydła, kosmos, wznoszenie, pojazd powietrzny, wyjazd, wakacje;

rower – wycieczka, rodzice, podróżowanie, przygoda, kółka, kierownica, zwiedzanie;

statek – woda, rzeka, morze, ocean, rejs, podróżowanie, burza, fale, ster, kotwica, wiosłowanie,

 

„Niech żyją wakacje”- – piosenka, zachęcamy do zabawy ilustracyjnej i wspólnego śpiewania.

Rozwijanie wrażliwości muzycznej i pamięci słuchowej oraz umiejętności naśladowczych.

 

https://www.youtube.com/watch?v=nGqYpp7B-oo

Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.


Pojedzie z nami piłka
i kajak, i skakanka,
będziemy grać w siatkówkę
od samiutkiego ranka.

Gorące, złote słońce
na ciemno nas opali,
w srebrzystej, bystrej rzece
będziemy się kąpali.


Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.

 

Zagadki 

Rozwijanie szybkiego kojarzenia i logicznego myślenia.

 

Duży zbiornik wody,

Na nim łódki pływają,

Często podczas wakacji

Ludzie tam przebywają. (jezioro)

 

Po wiośnie do nas przychodzi,

Przynosząc dni gorące.

Dzieje się tak dlatego,

Że mocniej grzeje słońce. (lato)

 

Co to za woda

Ma wzburzone fale?

Mnóstwo turystów

Jeździ nad nią stale. (morze)

 

Waniliowe, truskawkowe,

Chętnie je liżemy,

Chociaż zimne- bo mrożone

To z ochotą zjemy. (lody)

 

Mały z płótna domek-

W lecie go stawiamy.

Gdy jesteśmy na wakacjach,

Nocą w nim sypiamy. (namiot)

 

Na jakim piaszczystym brzegu,

Ludzie się opalają?

Wzburzone morskie fale

Muszelki tam wyrzucają. (plaża)

 

„Liczenie na palcach” – zabawa matematyczna wg koncepcji E. Gruszczyk-Kolczyńskiej

Rozwijanie umiejętności przeliczania przy użyciu palców rąk

  

Policzenie palców to nie to samo, co liczenie na palcach. Swoje palce dziecko liczy podobnie jak inne przedmioty. Może także je dodawać i odejmować:

- dodając, dziecko pokazuje np. 2 wyprostowane palce i prostuje jeszcze 3, a potem liczy je razem,

- odejmując liczy wyprostowane palce, zgina kilka i przelicza pozostałe.

W trakcie liczenia na palcach dziecko może zastępować inne przedmioty. Jest to wielkie osiągnięcie rozwojowe, np. Dorosły zwraca się do dziecka:

-Na łące bawiły się trzy niedźwiadki i przybiegły jeszcze dwa.

- Ile niedźwiadków bawi się na łące?

Dziecko zastępuje niedźwiadki palcami, prostuje 3, liczy je, prostuje jeszcze dwa, liczy wszystkie i wie , że razem jest 5. Tak ustaloną sumę przenosi na sytuację z bawiącymi się misiami i odpowiada: Pięć niedźwiadków!

 

 

„Żaglówki” – praca plastyczna, rozwijanie sprawności manualnych, rozwijanie umiejętności odpowiedniego przyklejania gotowych elementów w wyznaczonym miejscu.

https://pracaplastyczna.pl/index.php/lato/1231-zaglowki-2

 

Na niebieskiej kartce, na dolnej części rysujemy fale kredkami w różnych odcieniach niebieskiego i białą. Nad falami naklejamy złożone na pół papierowe foremki do babeczek, do każdej doklejamy rurkę do picia i trójkąt wycięty z białego papieru.

Materiały:

  • niebieska kartka papieru
  • kredki w różnych odcieniach niebieskiego koloru oraz biała kredka
  • papierowe foremki do babeczek
  • klej
  • nożyczki
  • biały papier
  • rurka do picia

 

„Żyrafa" – masażyk -

Rozwijanie motoryki małej

Wyszła na spacer pewna żyrafa, (kreślenie na plecach długiej linii od karku aż do lędźwi)
na nogach szła długich przed siebie. (szybkie spacerowanie czterema palcami po barkach)
Zjadała listki z gałęzi, (delikatne „skubanie” ramion)
Podziwiała chmury na niebie. („rysowanie” chmur na plecach)
A kiedy się już najadła i zmęczyła, (głaskanie pleców otwartą dłonią)
do stada swego powróciła. (powolne spacerowanie czterema palcami po barkach)

 

„Co możemy robić na wakacjach?”- plansze edukacyjne

Oglądajcie wspólnie z Dzieckiem i pozwólcie mu opowiedzieć, co widzi na ilustracji. Zachęcajcie do wypowiedzi zdaniami.

Rozwijanie spostrzegawczości i umiejętności wypowiadania się nakreślony temat.

https://przedszkolankowo.pl/2017/06/17/co-mozemy-robic-na-wakacjach-plansze/plansza-22/

 

„Bezpieczeństwo dzieci nad wodą”- film edukacyjny

Poszerzanie wiedzy dzieci na temat bezpiecznych zachowań podczas pobytu nad wodą.

https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA

 

Do poczytania na dobranoc „Baśnie z dalekiej Afryki”

https://przedszkolankowo.pl/2016/12/10/basnie-z-dalekiej-afryki/basnie-z-dalekiej-afryki/

 

„Dopasuj cienie”- karta pracy

Ćwiczenie spostrzegawczosci

https://ponadwszystko.com/wp-content/uploads/2019/06/Dopasuj-Cienie.pdf

 

Kolorowanki z ćwiczeniami grafomotorycznymi

Rozwijanie sprawnosci manualnych i poprawnego trzymania narzędzia pisarskiego

https://ponadwszystko.com/wp-content/uploads/2019/06/Laczenie-Kropeczek.pdf

 

Kolorowanki dla chętnych

Rozwijanie koordynacji oka i ręki, kształcenie rozpoznawania kolorów

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-lato.html

https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-lato/

 

 

Do zobaczenia po wakacjach Uśmiech