Grupy wiekowe
Propozycje zabaw- 30.03.-02.04.2021r.

Drodzy Rodzice, Drogie Dzieci!

„Co to za święta z barankiem i chrzanem,

Podczas których w koszyku jajka malowane,

A na stole mazurek oraz pyszna babka.

Co to za święta? Czy rozwiązana zagadka?”

 

                  Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych życzymy Wam pokoju, miłości i zadumy, by dane było nam dostrzec, jak wielkiego dzieła dokonał nasz Zbawiciel.

A w Waszych domach, mimo trudnej sytuacji, niech zagości świąteczna atmosfera, pełna ciepła, wiary i życzliwości na co dzień.

Radosnego Alleluja życzą panie z grupy 3 latków

 

Drodzy Rodzice, Drogie Dzieci.

     Po raz pierwszy spotykamy się wirtualnie. Na czas chwilowej rozłąki, proponujemy Wam zabawy do wykonania wspólnie  z dziećmi w warunkach domowych. W tym tygodniu realizujemy tematykę: „Wielkanoc”. Zachęcamy Was do skorzystania z naszych propozycji. Można je oczywiście dowolnie modyfikować zgodnie z możliwościami domowymi.

     Trudny okres, w którym się znaleźliśmy i okres przedświąteczny sprawia, że mamy więcej czasu dla siebie nawzajem. Możemy to wykorzystać np.: na rozwijanie samodzielności, wspólne gotowanie, bycie ze sobą blisko. Wykorzystajmy ten czas na nawiązywanie i podtrzymywanie bardzo bliskich relacji z naszymi dziećmi, na częste przytulanie, na rozmowy ważne i te pozornie mniej ważne, na pokazanie dzieciom jak ważne są dla nas i jak bardzo je kochamy. Zachęcajmy je do działania, doceniajmy ich starania, budujmy poczucie własnej wartości.
            Serdecznie Państwa pozdrawiamy i prosimy o przekazanie uścisków dla naszych dzielnych maluszków.

 

Wielkanoc 30.03-02.04.2021r.

 

  • „Jajeczka” – zabawa paluszkowa

Dzieci do kurnika poszły
(„spacerujemy” paluszkami jednej dłoni po wierzchu drugiej)

i jajeczka przyniosły.
(zaciskamy dłonie w pięści)

Mama je ugotowała
(energicznie machamy piąstkami w górę i w dół)

i dzieciom podała.
(prostujemy dłoń)

Dzieci jajeczkami o blat stukają
(zaciskamy dłonie w pięści, łączymy je ze sobą i stukamy nimi o podłogę)

i ze skorupek obierają.
(prostujemy paluszek za paluszkiem)

Na talerzach układają,
(stukamy dłonią zaciśniętą w pięść o wnętrze drugiej dłoni)

starannie kroją i solą
(przesuwamy bokiem jednej dłoni po wnętrzu drugiej, następnie udajemy posypywanie solą)

i ze smakiem zjadają.
(masujemy się dłonią po brzuchu)

 

  • W wolnym czasie zapraszamy do wysłuchania piosenki pt.: „Pisanki”

http://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

 

  • Zabawa z wierszykiem, pt.: „Zwierzęce gadanie”, który stanowi również piękne ćwiczenia artykulacyjne ( Dziecięca matematyka).

 

Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce?   Kle, Kle, kle,

Co mówi żaba, gdy bocianów tłum?   Kum, kum, kum.

Co mówi kaczka, gdy jest bardzo zła?   Kwa, kwa, kwa.

Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał?   Miał, miał, miał.

Co mówi kura, gdy znosi jajko?  Ko,ko,ko.

Co mówi kogut, gdy budzi w kurniku?   Ku, ku, ryku.

Co mówi koza, gdy jeść jej się chce?   Mee, mee, mee.

Co mówi krowa, gdy braknie jej tchu?   Mu, mu, mu.

Co mówi wrona, gdy wstaje co dnia?   Kra, kra, kra.

Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał?   Hau, hau, hau.

Co mówi baran, gdy spać mu się chce?   Bee, bee, bee.

Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?

            Nic! Przecież ryby nie mają głosu!

Dorosły i Dziecko siadają wygodnie, Rodzic stara się pięknie powiedzieć cały wiersz, przy powtórzeniu lekko zawiesza głos sugerując Dziecku, że może się włączyć do recytacji naśladując głosy zwierząt.  Przy kolejnych powtórkach wierszyka dziecko same dopowie, co mówią kolejne zwierzaki; jest wtedy aktywne i łatwiej mu skupić uwagę na słuchaniu.

 Jeśli Dziecko jest zainteresowane, można jeszcze raz powtórzyć wierszyk i zawieszać głos po każdym „gdy”, Dziecko może dokończyć samo kolejne wersy wiersza.

Po kilku dniach okaże się, że wystarczy tylko podpowiadać, aby Dziecko powiedziało cały wierszyk samo.

  • „Baranek z popcornu”  - wyklejanie

https://mojedziecikreatywnie.pl/sdm_downloads/baranek-do-kolorowania-i-wylepiania/

Jeżeli mają Państwo możliwość proszę wydrukować obrazek baranka z linku powyżej, jeśli nie, można go odrysować.  Zachęcamy również do pokazania dziecku na komputerze/telefonie zdjęcia przedstawiającego prawdziwego barana. Zadaniem dzieci jest wyklejenie baranka popcornem. Gotowego baranka mogą Państwo wyciąć i nakleić na kartkę w innym niż biały kolorze (zielona, niebieska). Jeśli nie mają Państwo kolorowych kartek, to proponuje wspólnie z dzieckiem pokolorować zwykłą białą kartkę kredką w wybranym kolorze, a następnie na nią nakleić baranka.

  • Zabawy ruchowe

 „ Jajko na łyżce”- zabawa ruchowa z elementami równowagi. Dziecko podejmuje próbę przeniesienia jajka na łyżce w wyznaczone miejsce (dla bezpieczeństwa lepiej użyć gotowanego).

„Zajączki”– dziecko - zajączek skacze po pokoju skokami zajęczymi, na dowolny sygnał dźwiękowy kuli się, zwija w kłębuszek i udaje, że „śpi”.

 

  • Zagadki – przybliżą one Dzieciom zwyczaje świąteczne:

Zgodnie ze starym, wielkanocnym zwyczajem słodkie prezenty dzieciom rozdaje?

(Zajączek)

Jak się nazywa jajko malowane, co na Wielkanoc się przydaje?

(pisanka)

Mam czerwone nóżki, jestem żółtą kulką, a kiedy urosnę, to zostanę kurką?

(kurczątko)


Co to takiego, odgadnij mój kotku, są z wierzchu białe, a żółte w środku. Gdy je gotować, dziwy się dzieją, bo zamiast mięknąć, one twardnieją?

(jajka)


Cukrowe – są blisko pisanek. Prawdziwe, rogate – wiodą stado latem na górską polanę?

 (baranki)

 

  • „Bajeczka wielkanocna” A. Galica; lektura na dobranoc.

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.

Po przeczytaniu opowiadania można zadać kilka pytań dotyczących wysłuchanego tekstu np.:
- Co robiło słonko?
- Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, ...?
- Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
- Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?