Grupy wiekowe
Propozycje zabaw - 30.03-03.04.2020

Drodzy Rodzice

Będzie nam bardzo miło, jeżeli skorzystacie z propozycji działań i zabaw jakie dla Was i Waszych dzieci przygotowałyśmy. W tym trudnym dla nas wszystkich czasie życzymy Wam dużo zdrowia, przesyłamy serdeczne pozdrowienia, wirtualnie ściskamy naszych podopiecznych i życzymy miłej zabawy.

 

Gdybyśmy pracowały z pewnością realizowałybyśmy tematykę związaną z wiosną. Oto kilka propozycji:

  • Już kwiecień za pasem- nauczmy dzieci przysłowia: „Kwiecień -plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”. Pogoda w tym tygodniu z pewnością będzie sprzyjać temu, by dzieciom wytłumaczyć jego znaczenie.

 

Jesteśmy pewne, że świetnie sobie z tym układem poradzicieJ

Trzymamy się za rączki, kręcimy się jak bączki. / x2

Ref. Hop siup dana dana teraz będzie zmiana /x2

 

Trzymamy się pod boczki, robimy duże kroczki. /x2

Ref. Hop siup dana dana teraz będzie zmiana /x2

 

Trzymamy się za rączki, skaczemy jak zajączki. /x2

Ref. Hop siup dana dana teraz będzie zmiana /x2

 

Trzymamy się za brzuszki, tańczymy jak kaczuszki. /x2

Ref. Hop siup dana dana teraz będzie zmiana /x2

 

Tupiemy bucikami, kręcimy bioderkami. /x2

Ref. Hop siup dana dana teraz będzie zmiana /x2

 

  • Proponujemy zabawy ruchowe:

–„ Boćki na łące” . Dziecko naśladuje lot bociana biegając z szeroko rozłożonymi  rękoma.  Bocian szuka pożywienia- dziecko chodzi wysoko unosząc kolana. Bocian klekoce- dziecko wyciągając przed siebie ręce, klaszcze w ułożone poziomo dłonie.

- „Skaczące żabki”- pokażmy jak skaczą żabki, zachęcajmy dziecko by  nas naśladowało. Zamieńmy się w bociana, które je goni, żabki uciekają skacząc, by przed bocianem schronić się w stawie (wyznaczone miejsce, np. rozłożony kocyk).

 

  • Rozwijajmy u dzieci umiejętność rozpoznawania kolorów:

- „Znajdź czerwony (zielony) kolor”- dziecko ma za zadanie wskazać przedmiot w danym kolorze.

-„Pokaż klocek w tym kolorze”- wykorzystajmy dostępne w domu zabawki, by te kolory utrwalać.

- „Jaki kolor zniknął?”- układamy na podłodze kilka klocków (od 3 do 5) w różnych kolorach, prosimy by dziecko zamknęło oczy. W tym czasie chowany jeden z nich. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, który kolor zniknął. Role oczywiście można odwrócić J

 

  • Wyrabiamy umiejętność liczenia:

-  Przeliczajmy wspólnie z dziećmi wskazane elementy, zwracając uwagę na to, by dziecko ułożyło liczone elementy szereg i  dotykało je palcem wskazującym. Ważne przy tym jest nie to, by dziecko za każdym razem poprawnie liczyło czyli wymieniało kolejne liczebniki, ale by oznaczało je liczebnikami. Dzieci 3 letnie jeszcze mają prawo nie znać kolejno po sobie występujących liczebników. Nie wymagajmy też od dzieci 3 – 4 letnich aby podały nam ilość policzonych elementów. Jeśli podadzą same to ucieszmy się z tego.  Na skojarzenie ostatniego liczebnika z ilością policzonych elementów przyjdzie jeszcze czas.

 

  • Zachęcamy do zabawy w opowiadanie z powtarzającym się motywem (Dziecięca matematyka).

Dorosły komponuje króciutkie opowiadanie z powtarzającym się motywem. Dziecko z łatwością zapamięta to, co się powtarza i włączy się w odpowiednim miejscu. Oto przykład:

Miś poszedł do lasu szukać wiosny,

Idzie, idzie i spotkał wiewiórkę,

A ona spytała: „Dokąd idziesz misiu?

Do lasu szukać wiosny.” – odpowiedział miś.

        I poszli razem.

Idą, idą i spotkali zajączka,

Który zapytał: „Dokąd idziecie?

Do lasu szukać wiosny.” - odpowiedziały zwierzątka.

      I poszli dalej razem.

Idą, idą i spotkali kotka.

Który zapytał: „Dokąd idziecie?

Do lasu szukać wiosny.” – odpowiedziały zwierzątka.

I poszli razem.

Jeśli dziecko jest zainteresowane, można w tym stylu kontynuować opowiadanie. Już w trakcie pierwszego słuchania tego opowiadania dziecko chce się w odpowiedniej chwili włączyć. Wystarczy tylko lekko zawiesić głos… .Dziecko odpowiada: Dokąd idziecie? Do lasu szukać wiosny.” Dorosły kończy: I poszli razem. Opowiadanie trzeba kiedyś skończyć i można to zrobić w taki na przykład sposób: Doszli do polanki. Zobaczyli (należy wymienić oznaki wiosny). I wykrzyknęli – „Witaj wiosno”

 

  • A może uda się zrobić z dostępnych materiałów pracę plastyczną- „Wazonik z baziami”.

Trzeba oczywiście wytłumaczyć, a najlepiej pokazać, jak te bazie wyglądają i dlaczego nazywamy je też kotkami.

By zrobić taką pracę potrzebna będzie kartka białego papieru, kolorowy papier, szara gazeta, klej, nożyczki.

Wycinamy dziecku kształt wazonika z kolorowego papieru (papier można zastąpić kolorową gazetą - wazonik będzie miał wzorki) oraz brązowe gałązki- wąskie kilkucentymetrowej długości  paseczki. Dziecko przykleja na dole kartki wazonik, następnie paseczki, jako gałązki, z szarej gazety odrywa kawałeczki i przykleja je do gałązek, jako bazie. I praca gotowa!

Pracę mieszczamy obowiązkowo na wystawie w bardzo widocznym miejscu w Waszym domu.

 

 

„Dzielny i samodzielny”

Czas, który większość z Was Drodzy Rodzice, spędza w domu razem ze swoimi dziećmi można wykorzystać na rozwijanie ich samodzielności. Serdecznie zachęcamy, by brak pośpiechu był okazją do tego by:

v  Pozwolić dziecku na samodzielne wybranie ubrania i spokojną naukę zakładania poszczególnych części garderoby. Wiemy ze swoich obserwacji ile satysfakcji sprawia dzieciom osiąganie sukcesu w tym zakresie.

v  Celebrujcie posiłki -zachęcamy do wspólnego ich przygotowywania, nakrywania do stołu, zmywania, wkładania naczyń do zmywarki. Pozwalajcie dziecku na samodzielne ich spożywanie. Zwracajcie uwagę na to, jak dziecko trzyma sztućce, jak siedzi przy stole, unikajcie jedzenia przed włączonym telewizorem.

v  Wspólnie z nim ćwiczcie skuteczne mycie rąk:

- odkręć kran i zwilż dłonie,

- zakręć kran, nabierz mydło i dokładnie namydl ręce,

- rozprowadzaj mydło pomiędzy palcami, umyj też zewnętrzną część dłoni,

- odkręć kran i  spłucz mydło,

- dokładnie wytrzyj ręce.

v  Zachęcajcie do porządkowania zabawek, ich segregowania. Wprowadźcie zasadę –„Po skończonej zabawie samodzielnie porządkuję zabawki”- zapiszcie ją wspólnie z dzieckiem i umieście w widocznym miejscu.

v  Ograniczcie ilość zabawek, by dziecku szybko się  nie znudziły. Spakujcie część i wynieście. Wymieniajcie zabawki co kilka dni.

v  Chwalcie i nagradzajcie. Mówcie swojemu dziecku o tym jakie jest pomocne, jak jesteście dumni z jego samodzielności.

 

                                                                                                                             Ewa Magier i Joanna Andrusiuk